Det man inte vet har man inget ont av?!

 
Hej på er alla.
Det var ett tag sedan. Min dator har varit igenslagen och mitt svarta skrivbord har hunnit samla lite extra damm. Idag när solen lyser in igenom fönstret gör dammet sig än mer tydligt. Jag har under den senaste veckan passerat skrivbordet varje dag, ibland flera gånger om dagen, jag har velat men inte vetat hur. Att sitta här framför datorn har alltid gett mig en bra känsla. Jag älskar att skriva och jag har känt en meningsfulhet i mitt skrivande.
Jag kämpar för något som borde vara självklart, jag agerar som en klok vuxen och jag är en ansvarsfull och lyhörd förälder, eller?!
Jag är en mamma till fyra barn, med mina fyra barn bor jag ensam. Jag är främst mamma och skulle göra allt för mina barn - allt för att de ska få leva och få vara trygga i sig själva, att de ska få vara precis som de vill och älska vem de vill.
Jag har full förståelse för att det finna många människor som inte förstår och sen finns det de som inte vill förstå.
Ingen kan fullt ut förstå någon annan om man inte upplevt exakt samma sak med exakt samma känslor.
Denna resan har inte varit lätt, milt uttryckt. Jag har sörjt och varit ledsen. Jag har skt svar på alla mina frågor och jag har lärt mig en massa nytt.
 
För fem år sedan visste jag inte heller vad jag skulle göra, jag var vilsen och beskymrad. Jag fick börja om på nytt, ställa om allt som jag trodde mig veta och agera utifrån nya kunskaper. Tydligen blir många människor provocerade av mitt agerande, tydligen tror sig andra veta bättre.
Jag vet att samhället har mycket att lära, det har tagit mig tid och det kommer at ta tid för alla. Jag vet att många aldig vill lära sig och jag utgår ifrån att det är den skaran med mäniskor som nu ägnar sin tid på att hänga ut mig.
Jag säger alltid och är helt övertygad om att välmående och kloka vuxna människor inte har någon anledning att bete sig illa emot andra.
I sitt egna mående mår en del människor uppenbarligen "bättre" av att bete sig illa och säga oerhört kränkande saker om andra.
Jag är inte förvånad och vistt är det så att det man inte vet har man inget ont av? Jag har inte läst det själv och jag kommer inte att ödsla min energi och tid till något så destruktivt.
Jag hoppas att jag med tiden, tålamod och kunskap ska kunna hjälpa några eller många, att jag ska kunna bistå med klokt agerande och genomtänka handlingar.
Jag kommer inte att styras av rädsla och det hoppas jag att flera i vårt samhälle också bestämmer sig för att inte göra.
 
Jag önskar er alla en underbar dag, lämna gärna en hälsning om du varit här och dela gärna bloggen.
Dagens bild är ett citat ifrån Andreas Österlunds bok Glimtar av andevärlden.

Kommentarer:

1 Anonym:

Att vara den som går först i en förändringarnas resa är utmanande och kräver mod. Jag har följt din berättelse ett tag och är full av beundran och ödmjuk inför er kamp. Ni bereder vägen för andra genom att kämpa och sprida kunskap. Jag berättar för min omgivning om de fördomar ni möter och försöker påverka de i min omgivning som ännu inte kan ta barns känslor och upplevelser på allvar.
All styrka till dig och Julle!🙏🐶

2 Anonym:

Att vara den som går först i en förändringarnas resa är utmanande och kräver mod. Jag har följt din berättelse ett tag och är full av beundran och ödmjuk inför er kamp. Ni bereder vägen för andra genom att kämpa och sprida kunskap. Jag berättar för min omgivning om de fördomar ni möter och försöker påverka de i min omgivning som ännu inte kan ta barns känslor och upplevelser på allvar.
All styrka till dig och Julle!🙏🐶

Svar: Du fick mig att fälla några tårar.
innerligt tack för dina ord, din omtanke och förståelse.
kommentarer som dessa ger kraft, STORT Tack 🌈❤
Välkommen till Stjärnfamiljen

3 Sara:

Jag brukar också skriva. Känner som dig att det ibland kan bara svårt att finna tid som mamma.

4 Jennysvardag :

Hoppas att din skriva glädje kommer tillbaka. Du är en riktig kämpe 💕💕

Svar: tack Jenny 💕
Välkommen till Stjärnfamiljen

5 Jennifer:

Jag har äntligen lärt mig att inte styras av rädsla och vad andra tycker och tänker :)

6 Lillan Kind:

Ja under en begränsad tid kanske man inte har ont av det man inte vet, men det kryper ju fram tillsist ändå. Det är tufft att gå i frontlinjen för sånt som inte alla ser med blida ögon på. Har tagit mycket stryk när jag t ex stått upp för mobboffer på arbetsplatser. Det kostar på att stå upp för någon annan, men för den som har kallet finns ingen annan väg. Så stå på dig!❤️

Svar: tack ❤
Välkommen till Stjärnfamiljen

7 Linda :

Hoppas att du finner en styrka i att skriva. Det är bra terapi. Jag kommer att följa dig 😁

Svar: tack 💕
Välkommen till Stjärnfamiljen

8 Carolina cuevas:

Jag förstår dig helt att det inte alltid finns tid över till skrivadet särskilt när du är ensam med barnen.

9 Amanda:

Vilket bra inlägg! Ja det finns männskor till allt och vissa av dom vill inte lära sig nya saker inte ens försöka men man ska inte ta åt sig. Men det är svårt. Klok är du! :)

10 Hanna:

Du är så modig, jag har svårt att hitta orden för ditt mod!

Svar: tack Hanna 💕
Välkommen till Stjärnfamiljen

11 Nilla:

Bra inlägg! Jag förstår mig inte på dessa människor som beter sig illa mot andra människor. Hoppas du har haft en fin dag!

12 Johanna:

Hoppas att du kommer känna att det är kul att skriva igen !! Du är verkligen en stark person

Svar: tack 💕
Välkommen till Stjärnfamiljen

13 Fröken Rödlök:

Fortsätt med det du gör, skriv allt du skriver för genom dina ord får samhället reda på att det är helt okej att känna som man känner och leva som man vill. Kram

Svar: tack 💕
Välkommen till Stjärnfamiljen

14 Frökenny :

Så tråkigt med människor som pratar illa om och försöker trycka ner andra, hoppas att du orkar stå emot. 🌸💕

15 Elisa:

Tycker det är bra att du skriver - det är personer som du som behövs för att folk ska börja förstå. Så trist bara att du blir uthängd? Det är illa.

16 Kamilla:

JAg brukar också skriva av mig när det är något som känns starkt inom mig. Skriva är en skön ventil tycker jag. Kram från mig

17 Denevigaresenaren :

Jag har aldrig och kommer aldrig att förstå människor som beter sig illa mot andra. Vad är det för människor? Måste de såra andra för att må bättre själva? Då är det något allvarligt fel. Hoppas att du hittar tillbaka till din skrivarglädje. Kram

18 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

Så djupa och fina tankar, det är starkt tycker jag att du skriver om detta ämnet. Sedan är det verkligen lite som det står där i texten om att tro på vad som är möjligt. Jag tänker någonstans att det är vi i våra val och tankar som påverkar hur vi ser och tar till oss vår omvärld :)

Svar: Tack, så är det 💕
Välkommen till Stjärnfamiljen

19 charlottelinden.se:

Men herre gud. Vad ledsen och arg jag blir när jag hör om det bemötande du har fått. Du skall vara stolt över dig själv och alla dina barn. Du är grym!

20 Jenni:

Hoppas du kommer tillbaka till bloggen snart & finner glädjen till att skriva! Du är så stark och inspirerande🌸

21 Fnulan:

Att ta första plats i ledet för att visa alla andra rätta vägen är ett stort ansvar och läskigt. Men när man känner de bakom heja på och stötta så känns det så mycket lättare. Och när du är framme i mål och ser alla andra som du lett fram dit, då förstår du. Det du gör, det gör skillnad.
Du är så cool

Svar: åh 💕 Tack!
Välkommen till Stjärnfamiljen

22 Evelina:

Kram, du är starkr vännen! <3 Vad är detta för bok?

23 Emma:

Vad fint du skriver, du är grym 🌸

24 Emma-Matilda:

Hoppas du får glädjen att skriva igen, din text fångade mig verkligen. du är grymt bra på att skriva.

Svar: Tack!
Välkommen till Stjärnfamiljen

25 Melissaskywalkz:

Håller verkligen med, jag är sååå trött på att få kommentaren "Jag förstår" när jag berättar att min fästman gått bort från personer som själv inte gått igenom det.. :/

26 anneli:

vilka kloka ord!

Kommentera här: